Lista artykułów

Dydaktyka wysokich lotów

9/29/2024

Dydaktyka wysokich lotów

Nasza szkoła przystąpiła do realizacji innowacyjnego projektu edukacyjnego ,,Dydaktyka wysokich lotów w szkołach podstawowych w Dębicy”. Projekt będzie realizowany w okresie od czerwca 2024 do czerwca 2026 r. w klasach 1 – 8 , ma na celu wsparcie oraz rozwój kompetencji kluczowych uczniów, a także podniesienie kwalifikacji nauczycieli. W ramach projektu zaplanowano szerokie wsparcie w postaci dodatkowych zajęć dla uczniów, które mają na celu rozwijanie umiejętności m.in. społecznych, językowych, przyrodniczych, matematycznych oraz zdrowego odżywiania. Nauczyciele wezmą udział w szkoleniach z zakresu wykorzystania nowoczesnych technologii. Projekt skierowany jest również do uczniów ze SPE. W ramach projektu szkoła zostanie wyposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz narzędzia TIK, które uczynią proces nauczania bardziej efektywnym i atrakcyjnym.

 

Projekt ,,Dydaktyka wysokich lotów w szkołach podstawowych w Dębicy” współfinansowany jest w ramach programu ,,Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021 – 2027”. Jego realizacja będzie zgodna z unijnymi zasadami równości szans, niedyskryminacji oraz zrównoważonego rozwoju zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.

Aby zapisać dziecko, rodzic musi wypełnić następujące dokumenty:

W bieżącym roku szkolnym 2024/25 w Szkole Podstawowej realizowany był projekt ,, Dydaktyka Wysokich Lotów”.

W ramach podjętych działań odbywały się następujące zajęcia:

Niezwykła matematyka:

Celem zajęć było rozszerzenia podstawy programowej oraz zwiększenie zainteresowania przedmiotem,

doskonalenie kompetencji matematycznych, uświadomienie uczniów w kwestii użyteczności matematyki.

Podczas zajęć wykorzystano monitor interaktywny oraz program multimedialny zakupione w ramach projektu

Język angielski:

Podczas zajęć doskonalono biegłość posługiwania się językiem obcym

Wykorzystywanie możliwości pamięci wzrokowej, słuchowej, kinestetycznej

W ramach dofinansowania z projektu wyposażono salę w nowoczesny sprzęt do pracowni językowych ( monitor, laptop, stanowiska audio dla 16 osób)

Zdrowo jem:

Promowanie zdrowego stylu życia

Kształtowanie postawy świadomego konsumenta

Nauka zachowań prospołecznych w tym poszanowania środowiska naturalnego

Współpraca i integracja podczas pracy w grupach z niepełnosprawnymi uczestnikami projektu

Jestem ekologiczny:

Kształtowanie postawy proekologicznej

Uświadamianie potrzeby dbania o środowisko

Zaznajomienia z możliwościami pozyskiwania energii w sposób ekologiczny ( OZE)

Integracja rówieśników z niepełno sprawnościami poprzez współprace w grupach

Trening Umiejętności Społecznych uczniowie doskonalili  umiejętności społeczne, komunikację, umiejętność współpracy poprzez rozwiązywanie zagadek, łamigłówek, tworzenie plakatów na określone tematy, granie w gry zespołowe, planszowe, wykonywanie pizzy, tostów. Uczniowie doskonalili umiejętność panowania nad emocjami, sposobów odreagowywania napięć emocjonalnych ,poznawali techniki radzenia sobie ze złością, ze stresem. Utrwalali zasady kulturalnego zachowywania się, radzenia sobie z odmową, poznawali sposoby radzenia sobie z  trudną sytuacją , np. gdy „ktoś nie chce bawić się ze mną w moją zabawę”.                                                                                        wzmacniali umiejętność dzielenia się z innymi.             

 Integracji Sensorycznej uczniowie zdobywają wiedzę w sposób kreatywny poprzez zabawy sensoryczno-manipulacyjne, tworzenie mas plastycznych, slimów, gniotków, które zaspokajają potrzebę działania, rozwijają umiejętności motoryczne,  społeczne i emocjonalne. W trakcie zabaw konstrukcyjnych, doświadczają możliwości tworzenia, pobudzają wyobraźnię, rozbudzają kreatywność, wyzwalają pomysłowość, doskonaląc jednocześnie skupienie uwagi, sprawność manualną i spostrzegawczość wzrokowo-ruchową. Uczniowie mają możliwość wielozmysłowego doświadczania rzeczywistości i rozwoju prawidłowej integracji sensorycznej. Wykonanie własnej pizzy, deseru pozwoliło uczniom spróbowania nowych smaków. Pokonywanie torów przeszkód, przechodzenie przez tunel dotykanie różnych faktur  umożliwiło  to dziecku reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji, sprawiło, że dla ucznia świat stał się ciekawszy. Wykonywanie eksperymentów wzbudzało ciekawość ucznia,

W ramach wsparcia finansowego na zajęcia  TUS oraz IS zakupiono stoliki trapezowe, laptopy, programy multimedialne, fiksator,     

Na biologię, chemię, matematykę, fizykę zakupiono programy multimedialne.

Narzędzia TIK zakupione w ramach projektu umożliwiły:

·        dostosowanie wymagania edukacyjne do specjalnych potrzeb uczniów z orzeczeniami i opiniami

·        zwiększenie atrakcyjności przedmiotów matematyczno – przyrodniczych oraz języków obcych

·        zwiększenie zaangażowanie uczniów.

·        zachęcenie uczniów do aktywnego udziału w lekcji

·        kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy

·        kształtowanie umiejętności myślenia krytycznego, abstrakcyjnego, analizy i syntezy.